Formare și networking pentru manageri culturali

Proiectul propus a avut drept scop incurajarea dezvoltarii managementului cultural si a producatorilor si managerilor culturali tineri sau care nu au beneficiat de oportunitati de formare non-academica in domeniul managementului cultural, prin sustinerea unui program de formare profesionala in domeniul managementului cultural in cadrul unei scoli de vara intensive, precum si a unui program de networking a producatorilor culturali locali cu diferite retele si operatori culturali din strainatate.

Programul de formare și networking din 2012 a reprezentat continuarea unui program de formare inceput in 2011 si a constituit un sprijin considerabil pentru mai multe direcții de dezvoltare profesională atât pentru comunitatea artistică din Fabrica de Pensule, cât și pentru comunitatea din jurul spațiului de artă contemporană, direct interesată și vizată de dezvoltarea managementului cultural și a producției de artă și cultură contemporană.

Designul programului, dar și diversele activități incluse în acest program, au permis stabilirea bazelor unor conexiuni importante între oameni, instituții, inițiative, atât la nivel local, cât și național sau internațional. Astfel, Fabrica de Pensule a reușit să devină, prin intermediul programului Laboratoarele culturii, un real laborator de dezvoltare și comunicare în domeniul cultural, de pe urma programului beneficiind atât actori cheie din cadrul comunității artistice din Fabrica de Pensule, parteneri asociați, tineri interesați în management cultural, posibili parteneri, producători români și străini, etc., punând bazele unor conexiuni cu retele multdisciplinare reprezentative pentru mediul cultural european (din zona centrelor culturale independente, spatiilor alternative de arta contemporana, producatorilor din artele performative, actorilor culturali relevanti pentru productii contemporane pionere in disciplinele artelor contemporane), oportunitate de asigurare a vizibilitatii producatorilor contemporani din Romania in conexiune cu aceste retele internationale, schimb de cunostinte si expertiza in management cultural in interiorul comunitatii artistice romanesti, precum si intre producatorii romani si cei straini.

Dintre evenimentele și oportunitățile cele mai relevante incluse direct sau indirect în acest program, menționăm:

  • Caravana IETM la Cluj și Târgu-Mureș, găzduită de Fabrica de Pensule și organizațiile partenere între 17 și 20 mai 2012 | cca 20 de participanți străini și peste 30 de producători români
  • Școala de Vară în Management Cultural pentru tineri manageri culturali, desfășurată la Fabrica de Pensule între 25 și 29 septembrie 2012 | peste 20 de participanți selectați și 10 speakeri

În 2011, Proiectul Laboratoarele culturii a fost prima inițiativă de formare a tinerilor interesați de managementul cultural derulat de Fabrica de Pensule și o oportunitate bună de identificare e nevoilor și a oportunităților de formare în domeniu.

Proiectul a reușit să aducă laolaltă un număr mare de tineri aflați la început de carieră, în cadrul unui program de formare profesionala in domeniul managementului cultural si a unui program de productie culturala pentru un grup de tineri. Designul programului a permis atat un curs profesionist de formare in domeniul managementului cultural, concentrandu-se pe teme importante precum comunicarea, strangerea de fonduri, evaluarea, managementul financiar, relatia dintre cultural si dezvoltarea urbana, precum si o faza de mentorat, coaching, prezentări și producție culturală.

În cadrul programului de formare, trainerii s-au concentrat pe teme și subiecte practice din managementul cultural în România. A fost introdus contextul cultural și managerial în care programul are loc, au fost abordate noțiuni generale de management de proiect, management financiar, comunicare și promovare în domeniul cultural, instituții și finanțatori în domeniul cultural în România, fundraising, politici culturale, etc.

Ca urmare a trainingului, participanții s-au împărțit în echipe de proiect care au analizat situația managementului cultural în Fabrica de Pensule în contextul local și național, identificând puncte slabe pe care doresc să le îmbunătățească în ceea ce privește activitatea și dezvoltarea centrului cultural. Cele trei direcții de dezvoltare au fost inițiate și implementate în colaborare cu managerii culturali din Fabrica de Pensule, care au avut întâlniri constante cu participanții la programul de formare. La momentul actual, circa 20 de tineri au rămas ca și interni constanți ai Fabricii de Pensule, continuând implementarea programelor descrise mai sus și colaborând în diverse alte programe de producție sau organizare de evenimente. Totodată, dintre participanții identificați în program, patru colaborează în acest moment în mod formal cu organizații din Fabrica de Pensule.

Programul de formare, prin direcțiile diverse pe care le-a propus și multiplele nivele de implicare și formare a participanților, a reușit să formeze un grup unitar, deși diverși ca și background, interese și experiență, de tineri implicați și cu spirit de inițiativă, care au profilul potrivit și capacitate foarte mare de a continua o carieră în domeniul managementului cultural. Pe lângă aportul participării lor la dezvoltarea unui program de management cultural în Fabrica de Pensule, una dintre reușitele programului este de a dezvolta un potențial grup de inițiativă pentru dezvoltarea unor programe și producții în viitor.

Share with your friends










Submit